.::Rezerwa 126p::. Strona Główna .::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumStrona główna

Poprzedni temat «» Następny temat
126p ELx '97
Autor Wiadomość
MArcin91 

Wiek: 32
Dołączył: 10 Maj 2014
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-03-24, 19:16   126p ELx '97

Siemka.
Praktycznie z końcem minionego roku stałem się właścicielem czerwonego El z przebiegiem 37tys. km. Jestem jego 4 właścicielem (pierwszym była kobieta i miała go do 2014r, drugi miał go ok. 7 miesięcy a trzeci. w rok zrobił 500km) i stan oceniam na bardzo dobry. Gdzieniegdzie jakieś odpryski i nie fachowo naprawiony prawy przedni błotnik z fragmentem maski (jest różowy).
Mechanicznie muszę ogarnąć hamulce bo samoregulatory działają jak chcą, rozrząd bo grzechocze i chyba zwrotnice bo smarowanie nic nie pomogło :/

Zważywszy że w planach był FL idąc w myśl powiedzenia że "gust jest jak dupa, każdy ma swoją" postanowiłem zrobić małego kundelka wymieniając kilka elementów które kompletnie nie podobają mnie się w EL na te z FL/ST.

Modyfikacje wizualne
-Zderzaki P4
-biały klosz mgły z czerwoną żarówką (rozważam powrót do oryginału)
-zegary z FL (z powodu awarii powróciły z el'a, na montaż czekają z Bisa)
-dźwignia zmiany biegów w stylu ST
-Bra na masce (zakrywa niedoskonałości :mrgreen: )
-Pomarańczowe kierunki z przodu (pozostałość po poprzednich właścicielach, pewnie efekt "fachowej naprawy błotnika")
Modyfikacje mechaniczne:
-tłumik Michael Speeder ST bez sitka
-czerwony nanoplex
-rurka 600
-podstawka pod gaźnik
-Wyłamany ogranicznik w szynie fotela (pozostałość po poprzednim właścicielu), teraz fotel odsuwa się do samego końca czyli tylnego siedziska (bardzo praktyczne, ponieważ mam 195cm wzrostu :E )

Na dzień dzisiejszy fiacik prezentuje się tak.





Jakie plany? Co do silnika to nie będę jeszcze zdradzał, bo nie chce zapeszyć i nie chodzi o swap. Chce go obniżyć, ale nie jakaś wielka gleba tylko jakieś 5cm max (poluje na włoski resor lub jego kopie). Koła raczej 12" (spodobała mi się opcja jak w ostatnim classicauto czyli ory felga i 155/70r12). Po głowie chodzą mi tarcze pod 12". Pomału rozglądam się za kierownicą monte carlo i fotelami IG + skajowe FL'owe boczki.


Ps. Maluszek służy mi jako główny samochód, którym dojeżdżam do pracy itp. Nie ma to jak się cieszyć jazdą na co dzień :luj:

Ps2. Pierwsze zdjęcia niedługo po zakupie zrobione w pracy. Widać "fachową" naprawę błotnika

Ostatnio zmieniony przez MArcin91 2019-08-25, 21:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
romek 


Dołączył: 30 Mar 2016
Posty: 660
Skąd: Ostróda
Wysłany: 2017-03-24, 21:13   

Mi nie podchodzi, ale ważne że się podoba Tobie :) dobrze przynajmniej że nie pakujesz do niego chromów.
 
     
CZESIO1958 
ziomy rezerwy


Wiek: 66
Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 2723
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2017-03-24, 21:16   

Ma się Tobie podobać
Reszta to Pikuś 😈
Czerwony
_________________

 
     
MArcin91 

Wiek: 32
Dołączył: 10 Maj 2014
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-04-11, 12:34   

Korzystając z wczorajszej ładnej pogody i urlopu popracowałem trochę nad caraudio. Przy okazji pociągnąłem nową wiązkę zasilania radia bo seryjne cieniutkie kabelki nie napawały optymizmem.
Głosniki TS-G1332I + radio tymczasowa stary Pioneer DEH-2100UB, który jest trochę za duży i zahaczam o niego stopą. W drodze jest bez CD'kowy Kenwood.




W planach jest jeszcze mały subik pod siedzenie lub coś innego co doda troche basu i nie będzie się rzucać w oczy ;)
 
     
MArcin91 

Wiek: 32
Dołączył: 10 Maj 2014
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-05-01, 16:07   

W ostatnim czasie wleciał nowy rozrząd (co ciekawe wcześniej był całkiem świeży ale już rozciągnięty rozrząd rometa :facepalm: ) oraz zrobiłem porządek z hamulcami (nowe szczęki ferrodo i hamulce żyleta oczywiście jak na 4 bębny)


Korzystając z majówki wpadły owiewki bocznych szyb, lotka na tylnej szybie, subwoofer pod siedzenie i zegary z bis (czujnik temp. jest w misce) przy okazji zepsułem linkę prędkościomierza :facepalm:








Edit:
Dzisiaj powalczyłem z felgami (nowy zestaw na lato). Kolor to ral 7040

W trakcie malowania (pierwsza warstwa)


Po malowaniu


Chyba jutro wezmę je do roboty i od razu złoże :mrgreen:
 
     
MArcin91 

Wiek: 32
Dołączył: 10 Maj 2014
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-08-25, 10:25   

O cholera jak ja bardzo zaniedbałem ten temat. Nie mniej maluch dalej żyje i ma się dobrze. Kilometry lecą już ma prawie 54tys km, Zaszło trochę zmian. Z zewnątrz nie wiele światła bambino, dzienne w kierunkach. Więcej się dzieje w silniku chociaż część osób wie z facebooka co się działo. :>

Światła dzienne
https://www.youtube.com/watch?v=7nLif39tWyQ

Drobne zmiany w silniku :E
https://www.youtube.com/watch?v=HYBVZK6upq4
https://www.youtube.com/watch?v=2iEErJBKjgA
https://www.youtube.com/watch?v=UunSU7-Hioo
https://www.youtube.com/watch?v=OOzTjYa84kQ
Ostatnio zmieniony przez MArcin91 2019-08-25, 18:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Quake96 


Wiek: 28
Dołączył: 24 Lip 2014
Posty: 225
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2019-08-25, 15:07   

Jak patrzę na stare zdjęcia, to nawet fajnie wygląda taki elegant na P4. Tylko listewki boczne ja bym zostawił, albo pomyślał nad czymś podobnym, bo elegant z boku bez tego wydaje się jakiś taki pusty :D

Btw. z przodu mam podobne, jak nie takie same głośniczki Pioneera, tylko u mnie lewy zabudowałem "kolumienką" a prawy schowałem w seryjnym miejscu :D Do tego mam tylną półkę z dwoma Pioneerami i suba na tylnej kanapie.
 
     
MArcin91 

Wiek: 32
Dołączył: 10 Maj 2014
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-08-25, 18:15   

Quake96, Co do bocznych listewek to mam ją tylko z prawej strony. Mam tak od zakupu i jakoś się jeszcze nie zabrałem do uzupełnienia braku :lol2:
 
     
ywel84 

Dołączył: 01 Kwi 2017
Posty: 39
Skąd: Bydgoszcz
  Wysłany: 2019-08-26, 12:50   

Też planuję u siebie turbo, tylko, że z 1.5 dci.
U mnie to będzie dłuższa sprawa w realizacji. Naczytałem się na różnych forach, że gaźnik tego nie ogarnie, więc zacząłem od montażu wtrysku. To było rok temu i dopiero teraz maluch zaczyna jakoś jeździć :-)

Jak chcesz zmniejszyć laga, to kup zawór zwrotny do pompy wc i dołóż drugi filtr powietrza.
W taki sposób, zanim turbo nie zacznie dmuchać, powietrze pójdzie przez ten zawór.

Jak masz pociągnięte smarowanie turbo? Widzę, że nie z wyjścia pompy oleju. Z czujnika przez trójnik? Gdzie masz odpływ oleju z turbo?
 
     
MArcin91 

Wiek: 32
Dołączył: 10 Maj 2014
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-08-26, 19:58   

ywel84 napisał/a:
Też planuję u siebie turbo, tylko, że z 1.5 dci.

W 1.5dci tym najsłabszym było to samo turbo tj. Borgwagner KP35 tylko z innymi flanszami. Niektóre 1.3jtd też je mają, zamiennie z Garrettem GT12 który też się nada i którego znajdzież w benzynowych smartach. Mała podpowiedź: Dobrze podeprzyj turbosprężarkę bo będzie wyrywać szpilki kolanek z głowicy.
ywel84 napisał/a:
Naczytałem się na różnych forach, że gaźnik tego nie ogarnie,

Seryjny gaźnik ogarnia do 0.3-0.4bar na dyszy paliwa 150,ale to mało ekonomiczna opcja. Nie miał dysz powietrza do testów może dało by się to ogarnąć na mniejszej dyszy. W każdym razie u siebie mam doładowanie 0.7bar i dysze 120 + dodatkowy wtryskiwacz który uruchamia się przy nadciśnieniu (wtrysk ciągły, bez elektroniki) który przy ciśnieniu paliwa 0.3bar daje około 100cm3/min. Utrzymuje mi to w WOT AFR koło 11-11.5 do odcięcia. Jedyny problem to że poniżej 3000rpm lubi przylać i leci afrem do nawet poniżej 10. Za jakiś czas chce wstawić SMT6 by lepiej kontrolować ten wtryskiwacz i dodatkowo zapłon jeszcze o kilka stopni opóźnić, bo po dłuższym wklepaniu na maksymalnie opóźnionym zapłonie i paliwie 98 lubi lekko zastukać. Chociaż intercooler (którego nie mam) pewnie też by rozwiązał problem.
ywel84 napisał/a:
Jak chcesz zmniejszyć laga, to kup zawór zwrotny do pompy wc i dołóż drugi filtr powietrza.
W taki sposób, zanim turbo nie zacznie dmuchać, powietrze pójdzie przez ten zawór.

Jak dla mnie za dużo kombinacji i w dodatku znowu graty z kibla :lol2: Lag kp35 w maluchu i tak nie jest duży a nie chcę katować go dużym niutem na niskich obrotach. Jak bym chciał mniejszego laga to brał bym KP31 ze smarta diesla albo VZ31 (to chyba chińskie IHI RHB31 lub RHF31) ;)
Cytat:
Jak masz pociągnięte smarowanie turbo? Widzę, że nie z wyjścia pompy oleju. Z czujnika przez trójnik? Gdzie masz odpływ oleju z turbo?

Nie sugeruj się podporą kolektora bo ta na foto się rozleciała i już jest inna
ps. wyciek też już ogarnięty :roll:

 
     
Niziur 

Dołączył: 28 Maj 2017
Posty: 131
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2019-08-26, 23:20   

W jakim zakresie obrotów stuka? Jaka wysokość głowicy? Przy jakim zakresie wstaje Ci turbo? Jaki nanoplex? Ruszałeś czujnikiem położenia wału obrotowego w celu opóźnienia zapłonu? Co z seryjnym czujnikiem podciśnienia, czy nie głupieje przy turbo?

Co do pierwotnego umocowania turbiny to faktycznie leki niewypał. Nawet pomimo niewielkiej masy suszarki, długość ramienia powoduje swoje.
_________________
--------------------------------

Pozdrawiam
Niziur ;)
 
     
MArcin91 

Wiek: 32
Dołączył: 10 Maj 2014
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-08-27, 17:45   

Niziur napisał/a:
W jakim zakresie obrotów stuka?

Różnie. Czasami 4000-5000, czasami 6000 i więcej. Zależy jak długo było wklepane i jaka temperatura jest na zewnątrz, ale zawsze na 4'ce powyżej 110km/h. Wystarczy że lekko odpuszczę gazu, ciśnienie spada na 0.5 i cisza. Ogólnie zastanawiam się czy nie jest to od przegrzanych świec. Mam już kupione dwa komplety o stopień zimniejszych na testy. NGK BP8HS i Denso W24FP-U (oba made in japan)
Niziur napisał/a:
Jaka wysokość głowicy?

Seria.
Niziur napisał/a:
Przy jakim zakresie wstaje Ci turbo?

2000-2500rpm (nie mam obrotomierza). Przy około 3000rpm jest 0.5bar.
Niziur napisał/a:
Jaki nanoplex?

Niebieski
Niziur napisał/a:
Ruszałeś czujnikiem położenia wału obrotowego w celu opóźnienia zapłonu?

Tak na maksa w górę i 2mm powiększyłem fasolki.
Niziur napisał/a:
Co z seryjnym czujnikiem podciśnienia, czy nie głupieje przy turbo?

Jest wywalona sprężyna ze środka co powoduję że od podciśnienia do 0 jest ostrzejsza mapa a przy delikatnym nadciśnieniu przełącza na tą lżejszą.
Niziur napisał/a:
Co do pierwotnego umocowania turbiny to faktycznie leki niewypał. Nawet pomimo niewielkiej masy suszarki, długość ramienia powoduje swoje.

Lekko pękło (razem ze jedną śrubą od kolanka w głowicy) :E


Aktualnie tak to wygląda i nic nie pęka.
https://www.youtube.com/watch?v=Gq4SqGznv0M

Z mocowaniem tłumika też walczyłem bo na początku był na sztywno do silnika ale wpadało w rezonans i pękało. Trzy razy kombinowałem zanim dałem go luźno na wieszaku.
https://www.youtube.com/watch?v=Oh6bRy5V1GY

A na końcu wleciała plecionka i wieszak z gumą ale wcześniejsze wibracje sprawiły że sam tłumik się rozleciał i wiec zrobiłem straight pipe. Co ciekawe i tak jest ciszej niż na michaelu st bez sitka :lol2:


Osobiście stwierdzam że w garażowych warunkach łatwiej doładować gaźnik niż wtrysk, ale wtrysk jest bardzie przewidywalny.
 
     
ywel84 

Dołączył: 01 Kwi 2017
Posty: 39
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2019-08-28, 09:18   

Mega robota! Gratuluję!
Co ciekawe informacji o takich setupach więcej znajdziesz za granicą niż u nas.
U nas zawsze piszą, że się nie da, a ci co mają, siedzą cicho.

Cytat:
W 1.5dci tym najsłabszym było to samo turbo tj. Borgwagner KP35 tylko z innymi flanszami.

Nie wiedziałem, że do 1.4 HDI też je wkładali. Ja mam auto z 1.6 HDi i turbo jest dużo mniejsze od tego z 1.5 dci, wygląda jak zabawka.

Cytat:
Seryjny gaźnik ogarnia do 0.3-0.4bar na dyszy paliwa 150,ale to mało ekonomiczna opcja.

Właśnie tyle planuję dmuchnąć. Podobno powyżej 0.5 bara wał może nie wytrzymać.
Przy takim soft turbo nie trzeba też intercoolera.
Angole gaźnik wkładali od miniaka, ale drogi ten gaźnik, tutaj: http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=25438 wstawiałem fote.
Może coś z moto by podeszło i zrobić draw through.

Cytat:
po dłuższym wklepaniu na maksymalnie opóźnionym zapłonie i paliwie 98 lubi lekko zastukać

Daj intercooler od Toyoty 1.4 D4D. Miały takie małe co były na podszybiu. Wytnij obudowe fitra powietrza i tam go wstaw, będziesz miał od razu chłodzenie z dmuchawy
(zobacz: https://allegro.pl/oferta/intercooler-toyota-yaris-i-1-4-d-4d-33010359-7726194088)
Tutaj masz video: https://www.youtube.com/watch?v=2-pJgv2DXtQ


Cytat:
Jak dla mnie za dużo kombinacji i w dodatku znowu graty z kibla :lol2:

Taka kibel rura jako ALS to patent z forum... Mustanga. Trzeba czerpać rozwiązania od najlepszych, ale jak nie masz laga to spoko.
Zawsze można też się pobawić fazowaniem wałka.

Co do smarowania z trubo to mam brain fucka teraz.
Na różnych forach o uturbianiu aut piszą, aby wyjść z czujnika i wejść do miski, tak jak u Ciebie.
W 126p jest jeszcze patent jak z chłodnicą - wyjście z pompy oleju, wejście w otworze technologicznym.
Pytanie do forumowiczów, czy zna ktoś jakieś zalety/wady tych rozwiązań?
Patent z czujnikiem jest prostszy w wykonaniu, czemu ludzie nie podłączają tak chłodnic?

Fajnie, że dzielisz się wiedzą, pewnie będę Cię jeszcze męczył, ale to jak wyjdę z wtryskiem na prostą, czyli w tym tempie pewnie za rok :lol2:
 
     
MArcin91 

Wiek: 32
Dołączył: 10 Maj 2014
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-08-28, 18:47   

ywel84 napisał/a:
Co ciekawe informacji o takich setupach więcej znajdziesz za granicą niż u nas.

Wiem o tym. Jeśli ogólnie chodzi o temat gaźnik + turbo to na polskim internecie nie ma sensu szukać. Mitologia "nadciśnieniowych" gaźników zakorzeniła się na stałe :/
Najlepiej szukać na forach z USA albo poszukać sobie książkę Corky Bell - "Maximum boost" lub (a najlepiej obie) Hugh MacInnes - "Turbochargers".
ywel84 napisał/a:
a mam auto z 1.6 HDi i turbo jest dużo mniejsze od tego z 1.5 dci

Wydaje ci się. W 1.6hdi (w tym najsłabszym) jest TD025. Jest ona delikatnie większa od KP35 ale też dłuższa więc może ci się wydawać. No chyba że mówisz o turbo z 1.5dci ze zmienną geometrią to tam jest chyba GT15, a to już większe turbo szczególnie strona wydechowa gdzie są łopatki zmiennej geometrii.
ywel84 napisał/a:
Podobno powyżej 0.5 bara wał może nie wytrzymać.

Dobrze że mój o tym nie wie bo testowałem już ponad 1bar. :E
ywel84 napisał/a:
Może coś z moto by podeszło i zrobić draw through.

O ile znajdziesz turbo z węglowym uszczelniaczem (amerykańce zwą to carbon seal). Takie turbosprężarki przestali produkować ze 30 lat temu ale do niektórych turbin można dostać zestaw to konwersji (patrz garbusy turbo w usa). Zwykły uszczelniacz (przypomina konstrukcją pierścień tłokowy) przez wypłukiwanie filmu olejowego paliwem rozdupcy się w parędziesiąt/set kilometrów. Co innego lpg ale nie widzę w tego w kaszlu.
ywel84 napisał/a:
Angole gaźnik wkładali od miniaka, ale drogi ten gaźnik, tutaj: http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=25438 wstawiałem fote.
Może coś z moto by podeszło i zrobić draw through.

Ogólnie to zanim zrobiłem swojego to wyśledziłem wszystkie 126p i stare 500 turbo (nawet 2cv :> ) jakie można znaleźć w w internecie. Rekordzista z 750cm3 i 1.8bar osiągną 130KM :E
ywel84 napisał/a:
Taka kibel rura jako ALS to patent z forum... Mustanga. Trzeba czerpać rozwiązania od najlepszych, ale jak nie masz laga to spoko.

Daj link jak masz bo jestem ciekawy :>
Lag jest ale nie jest jakiś duży.
ywel84 napisał/a:
Co do smarowania z trubo to mam brain fucka teraz.
Na różnych forach o uturbianiu aut piszą, aby wyjść z czujnika i wejść do miski, tak jak u Ciebie.
W 126p jest jeszcze patent jak z chłodnicą - wyjście z pompy oleju, wejście w otworze technologicznym.

Smarowanie można bez problemu wziąć z pokrywy. To jest jeden ch.. Łatwiej mi było kupić trójnik niż rzeźbić pokrywę. Pamiętaj tylko że na powrót powrocie z turbo przepływ musi być swobodny bez ciśnienia bo będzie rzygało uszczelniaczami. To nie może być szeregowe wpięcie jak chłodnica oleju. Spływ może być albo do miska albo do bloku np. w miejscu po rozdzielaczu zapłonowym albo (nie dotyczy 126p) nawet do pokrywy zaworów jak ktoś ma turbo na tyle wysoko wysoko.
ps. Jeśłi chodzi o smarowanie turbin borgwagnera to mają jedną zaletę. Wbudowany restryktor przepływu przez co nie trzeba kombinować przy podpięciu smarowania. Większość turbin musi mieć go w końcówce przy samej turbinie. Około 1.5-2mm dla łożysk ślizgowych i 0.7-1mm dla kulkowych.
ywel84 napisał/a:
Daj intercooler od Toyoty 1.4 D4D. Miały takie małe co były na podszybiu. Wytnij obudowe fitra powietrza i tam go wstaw, będziesz miał od razu chłodzenie z dmuchawy
(zobacz: https://allegro.pl/oferta/intercooler-toyota-yaris-i-1-4-d-4d-33010359-7726194088)
Tutaj masz video: https://www.youtube.com/watch?v=2-pJgv2DXtQ

Opcja ciekawa tylko czy to nie pogorszy chłodzenia silnika? Bo jakby nie patrzeć część powietrza z dmuchawy ucieknie przez IC.
ywel84 napisał/a:
Fajnie, że dzielisz się wiedzą, pewnie będę Cię jeszcze męczył, ale to jak wyjdę z wtryskiem na prostą, czyli w tym tempie pewnie za rok

Ja na tym nie zarabiam i nie widzę powodów dla którego miał bym coś zatajać. Fajnie by było widzieć więcej sapiących maluchów. Jakaś odskocznia od swapów i planowania głowic. ;)
Swego czasu (no już z 9 lat będzie) na forum Peugeota 106 (i Citroena Saxo) napisałem poradnik jak doładować silniki w tych bolidach. W ciągu pierwszego roku powstały 3 samochody, z tego dwa jeżdżą do dziś. Był nawet 1.5TD o siągach S16 (1.5D nigdy nie miał turbo). Mój brat ma P106 co prawda 1.0 ale turbo (na moim koncie yt go znajdziesz) i nawet z tą samą turbiną co moja. Niby bez sensu, ale osiągi ma co prawda trochę słabsze niż S16 ale Rallye, XSi czy jakiekolwiek Saxo 8v zjada bez problemu. W sumie nieźle jak na nie ruszaną mapę paliwa tylko zabawa z ciśnieniem paliwa i dodatkowym wtryskiwaczem oraz trochę opóźniony zapłon :mrgreen:
 
     
ywel84 

Dołączył: 01 Kwi 2017
Posty: 39
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2019-08-28, 20:28   

MArcin91 napisał/a:

ywel84 napisał/a:
Taka kibel rura jako ALS to patent z forum... Mustanga. Trzeba czerpać rozwiązania od najlepszych, ale jak nie masz laga to spoko.

Daj link jak masz bo jestem ciekawy
Lag jest ale nie jest jakiś duży.


Pomyliłem, nie Mustang a Porsche: https://rennlist.com/forums/944-turbo-and-turbo-s-forum/143308-cheap-and-easy-anti-lag-device-d-valve-3.html#post1405905

Nazywa się to D-valve: http://www.shelbycsx.com/csx321/buildup/dvalve.htm

Nasz odpowiednik:
https://allegro.pl/oferta/zawor-zwrotny-do-pompy-wc-rozdrabniacza-mlynka-8434995776
https://allegro.pl/oferta/zawor-zwrotny-katowy-pompa-rozdrabniacz-wc-7887433522
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Rusztowania Szalunki
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 15