.::Rezerwa 126p::. Strona Główna .::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumStrona główna

Poprzedni temat «» Następny temat
Podłączenie obrotomierza diodowego
Autor Wiadomość
tomekcvc 
Fiat 126p

Wiek: 34
Dołączył: 20 Wrz 2015
Posty: 205
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-09-11, 15:17   Podłączenie obrotomierza diodowego

Cześć. Mam w swoim maluchu stary obrotomierz diodowy. Robiłem porządki w kablach i nie pamiętam jak był podłączony. Wychodzą z niego trzy przewody: niebieski, żółty i brązowy.
Który przewód gdzie podłączyć?
 
     
michals 

Wiek: 45
Dołączył: 17 Lut 2015
Posty: 625
Skąd: Limanowa
Wysłany: 2021-09-12, 20:33   

Niebieski masa, brązowy 12V a żółty do cewki.
Tak bym podłączył ALE warto sprawdzić 2 razy w środku obrotomierza który przewód gdzie idzie.
 
     
tomekcvc 
Fiat 126p

Wiek: 34
Dołączył: 20 Wrz 2015
Posty: 205
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-09-15, 14:40   

Zaglądałem do środka, nie są w żaden sposób opisane.
 
     
Kubica 
ziomy rezerwy
Carus kierownicy


Wiek: 30
Dołączył: 01 Wrz 2014
Posty: 557
Skąd: Puławy/Wrocław
Wysłany: 2021-09-15, 17:07   

Wg. tej instrukcji https://imgur.com/2ODeH60 (dot. bardzo podobnego obrotomierza) żółty to plus, niebieski masa, a brązowy sygnał. Bardzo możliwe, że u ciebie będzie identycznie. Możesz jeszcze dorzucić zdjęcia środka, płytki i ścieżek żebyśmy mieli 100% pewności co do czego podpiąć.
_________________
Nie musi być szybko, najważniejsze żeby było niewygodnie.
Był: Z(Ł)OMO `88
Jest:Waldemar Wielki `88, Skoda Favorit `91 Marmolada
 
 
     
OLOnez 

Dołączył: 03 Mar 2019
Posty: 77
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-09-16, 10:05   

W konkursie na nielogiczne kolory byliby mistrzami.
 
     
Kubica 
ziomy rezerwy
Carus kierownicy


Wiek: 30
Dołączył: 01 Wrz 2014
Posty: 557
Skąd: Puławy/Wrocław
Wysłany: 2021-09-16, 12:27   

Musi daltonisty :luj:
_________________
Nie musi być szybko, najważniejsze żeby było niewygodnie.
Był: Z(Ł)OMO `88
Jest:Waldemar Wielki `88, Skoda Favorit `91 Marmolada
 
 
     
tomekcvc 
Fiat 126p

Wiek: 34
Dołączył: 20 Wrz 2015
Posty: 205
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-09-17, 15:15   

Podłączyłem wg instrukcji i maluch nie odpala.
Gdzieś w internecie znalazłem takie info: „najdłuższy sygnał z cewki, średni plus, któtki masa”
Wg tego świecą sie dwie pierwsze diody, ale obrotów nie pokazuje.


 
     
Kubica 
ziomy rezerwy
Carus kierownicy


Wiek: 30
Dołączył: 01 Wrz 2014
Posty: 557
Skąd: Puławy/Wrocław
Wysłany: 2021-09-17, 23:09   

tomekcvc napisał/a:
Gdzieś w internecie znalazłem takie info: „najdłuższy sygnał z cewki, średni plus, któtki masa”

Fajne porady :D Jeden producent może stosował taki system, inny nie. W dodatku po pierwszym montażu pewnie przestawało to mieć rację bytu.
Przed odłączeniem działał normalnie? Całkiem możliwe, że został uszkodzony w wyniku wcześniejszych prób. Czy ja tam dobrze widzę rozerwaną diodę zenera? :)

Element o oznaczeniu 81X w małej, czarnej obudowie, podobnej do tranzystora. Obstawiam taki lub bardzo podobny układ:

UL1111 pracuje jako przetwornik częstotliwość/napięcie (czym wyższa częstotliwość impulsów na wejściu tym wyższe napięcie na wyjściu - wyższe wskazania - każdy tego typu obrotomierz jest tak naprawdę miernikiem częstotliwości). A zamiast klasycznego mechanicznego ustroju ze wskazówką jak np. w lumelu jest linijka LED na A277D i rzędzie LEDów z epoki :) .
Tak czy siak, (na tyle na ile da się to stwierdzić ze zdjęć, ręki uciąć sobie nie dam) wszystko wskazuje na to, że w tym przypadku żółty przewód jest sygnałowy, pomarańczowy do plusa, a niebieski do masy. Po podpięciu zasilania na stole zaświeca się chociaż pierwsza dioda? A co z tymi wskazującymi poziom napięcia?
Zdaje się, że w książce "24 proste układy elektroniczne" był schemat chyba identycznego obrotomierza, większość rzemiosła na tym bazowała. Dziwne, że "prywaciarz" nie wytarł oznaczeń scalaków papierkiem ściernym bo tak zazwyczaj bywało - ściśle tajne przez poufne! :luj: Jak znajdę to wrzucę skan jeśli by to miało w czymś pomóc :) .
_________________
Nie musi być szybko, najważniejsze żeby było niewygodnie.
Był: Z(Ł)OMO `88
Jest:Waldemar Wielki `88, Skoda Favorit `91 Marmolada
 
 
     
tomekcvc 
Fiat 126p

Wiek: 34
Dołączył: 20 Wrz 2015
Posty: 205
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-09-18, 12:23   

Dziękuję za obszerną odpowiedź :)
Po podłączeniu niebieskiego do cewki, żółtego do masy a pomarańczowego do plusa świeci się dioda napięcia i dwie pierwsze diody obrotomierza.
Tak, dioda jest uszkodzona, ale te „druciki” mają kontakt, tak to wyglądało jak rozkręciłem obrotomierz, wcześniej działał bez problemu.
Być może go uszkodziłem wcześniejszymi próbami, byłem niemal pewny że pamiętam jak był podłączony.
Prześledziłem niebieski przewód na płytce i ścieżka idzie do tego zielonego czegoś z napisem 400v, więc podejrzewam że to może być sygnałowy?

Zajmujesz się naprawą takich rzeczy?
 
     
Kubica 
ziomy rezerwy
Carus kierownicy


Wiek: 30
Dołączył: 01 Wrz 2014
Posty: 557
Skąd: Puławy/Wrocław
Wysłany: 2021-09-18, 12:50   

tomekcvc napisał/a:
Prześledziłem niebieski przewód na płytce i ścieżka idzie do tego zielonego czegoś z napisem 400v, więc podejrzewam że to może być sygnałowy?

To jest kondensator poliestrowy - MKT. To, że dali kondensator na wyższe napięcie, nie oznacza, że gdziekolwiek w układzie ono będzie występować :) . Najprawdopodobniej mamy właściwą kombinację przewodów, ale "something is not yes" nadal. Nie mam tego obrotka przed oczami toteż wiele rzeczy ciężko stwierdzić. No i ta dioda: jeśli odłupał się kawałek obudowy to musiało ładnie rąbnąć - możesz zmierzyć multimetrem albo omomierzem albo na zakresie do testowania diod - przejście ma być tylko w jednym kierunku. W 100% jej nie sprawdzisz bo to jednak dioda zenera, ale jakiś obraz da.

PS: Czysto hobbystycznie się zajmuję dłubaniem w tych gratach, może kiedyś uda się w końcu zawodowo :lol2: .
_________________
Nie musi być szybko, najważniejsze żeby było niewygodnie.
Był: Z(Ł)OMO `88
Jest:Waldemar Wielki `88, Skoda Favorit `91 Marmolada
 
 
     
tomekcvc 
Fiat 126p

Wiek: 34
Dołączył: 20 Wrz 2015
Posty: 205
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-09-18, 13:42   

Dla mnie to co tam zobaczyłem to czarna magia.
Może chciałbyś spróbować zreanimować mój obrotomierz?
 
     
Kubica 
ziomy rezerwy
Carus kierownicy


Wiek: 30
Dołączył: 01 Wrz 2014
Posty: 557
Skąd: Puławy/Wrocław
Wysłany: 2021-09-18, 14:28   

Zależy jak bardzo ci się z tym pali bo aktualnie mam niezłe roszady z wieloma sprawami. Jak nie będzie problemu z czasem liczonym w miesiącach to myślę, że się dogadamy ;) .
_________________
Nie musi być szybko, najważniejsze żeby było niewygodnie.
Był: Z(Ł)OMO `88
Jest:Waldemar Wielki `88, Skoda Favorit `91 Marmolada
 
 
     
tomekcvc 
Fiat 126p

Wiek: 34
Dołączył: 20 Wrz 2015
Posty: 205
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-09-18, 14:53   

To napisz mi pw jak znajdziesz czas :)
Wyślę Ci obrotomierz, cykne przelew i może uda się go ożywić :)
 
     
michals 

Wiek: 45
Dołączył: 17 Lut 2015
Posty: 625
Skąd: Limanowa
Wysłany: 2021-09-19, 10:03   

Mogę zaoferować swoją pomoc w naprawie obrotomierza.

Zapewne pamiętacie woltomierz/miernik temp oleju produkcji Mera-Lumel? Tam masą były przewody białe :) Co doprowadzało do furii montujących i kilka razy widziałem przerobione mierniki w ten sposób że do masy łączony był czarny. Tyle że wg instrukcji czarny oryginalnie był sygnałem z czujnika temperatury :luj:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Rusztowania Szalunki
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 15