.::Rezerwa 126p::. Strona Główna .::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumStrona główna

Poprzedni temat «» Następny temat
Spalony przewód prądowy przy prądnicy
Autor Wiadomość
hiob 


Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 146
Skąd: Charlotte, NC, USA
Wysłany: 2020-02-16, 19:54   Spalony przewód prądowy przy prądnicy

Kilka dni temu, wracając z pracy maluszkiem, zostałem totalnie zadymiony - przez przewód od ogrzewania dostał się do kabiny dym, który wygenerował przewód elektryczny idący od prądnicy. Przewód się szybko przepalił, więc spokojnie dojechałem do domu, ale teraz mam kilka pytań:

1. Gdzie ten przewód się kończy? On odzie od alternatora i "znika" w otworze oddzielającym silnik od wnętrza auta. Czy to idzie do akumulatora, czy do rozrusznika?
2. Jaka mogła być przyczyna przegrzania się przewodu? Przetarcie izolacji i zwarcie, czy może coś innego? Kupiłem nowy przewód, nawet troszkę grubszy (6 AWG wg. amerykańskim norm), z porządną izolacją, ale jeśli to nie przetarcie izolacji było przyczyną awarii, to muszę najpierw to "coś" naprawić, bo nowy też się spali. Co i jak potrzebuję sprawdzić?
3. Jak sprawdzić czy alternator działa prawidłowo?

Z góry dziękuję za Waszą pomoc.
_________________

 
     
zolwik 


Dołączył: 05 Sie 2015
Posty: 1163
Skąd: Wejherowo/Gdynia
Wysłany: 2020-02-16, 20:42   

To w końcu prądnica czy alternator ?

Od alternatora idą dwa przewody jeden grubszy od B+ (chyba brązowy ) do rozrusznika , cieńszy od regulatora do kontrolki ładowania .


Przy prądnicy nie pamietam ale idzie przez regulator zewnętrzny .

Aktualnie sprawdź czy masz lądowanie na Aku i czy kontrolka się swieci na zapłonie i po uruchomieniu .
_________________
Wrzosowy
http://forum.rezerwa126p....c0c3213f#503396
 
     
michals 

Wiek: 45
Dołączył: 17 Lut 2015
Posty: 625
Skąd: Limanowa
Wysłany: 2020-02-16, 20:54   

Niezależnie czy masz prądnicę czy alternator przewód zaczyna się na "+" akumulatora a kończy na rozruszniku i w większości idzie przez wewnętrzny tunel.

Jeśli przewód przepalił się to musiało być "grube" zwarcie. Przewód uszkadza się w wyniku przetarcia izolacji o wahacz, ale równie możliwe było odpadnięcie końcówki na rozruszniku i zwarcie tym luźnym końcem do najbliższego elementu na masie.

Altek nie powinien ulec uszkodzeniu. Wyjaśni się po wymianie przewodu.
 
     
hiob 


Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 146
Skąd: Charlotte, NC, USA
Wysłany: 2020-02-17, 07:56   

Prądnica prądu zmiennego, czyli alternator. Zaczął się palić tuż przy alternatorze, w komorze silnika.
_________________

 
     
michals 

Wiek: 45
Dołączył: 17 Lut 2015
Posty: 625
Skąd: Limanowa
Wysłany: 2020-02-17, 08:37   

To trochę zmienia postać rzeczy. Przewód od altka do rozrusznika ma 4mm^2. Przyjmuje się 8A na każdy 1mm^2, ale grubszy nie zaszkodzi. Zwarcie w tym miejscu poza przetarciem izolacji może powstać po uszkodzeniu się diod w alternatorze.

Można to sprawdzić tak: po podmianie na nowy przewód przed podłączeniem do B+ w obwód wstawiamy na chwilę żarówkę 12V/21W np. taką od kierunkowskazu. Jeśli świeci znaczy że zwarcie jest w alternatorze.
 
     
hiob 


Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 146
Skąd: Charlotte, NC, USA
Wysłany: 2020-02-17, 21:16   

michals napisał/a:
... po podmianie na nowy przewód przed podłączeniem do B+ w obwód wstawiamy na chwilę żarówkę 12V/21W np. taką od kierunkowskazu. Jeśli świeci znaczy że zwarcie jest w alternatorze.


Dzięki, sprawdzę.

/edit/ P.S. A nie wystarczy sprawdzić miernikiem czy jest jakieś połączenie masy z zaciskiem B+? Opór między masą, a B+?
_________________

 
     
zolwik 


Dołączył: 05 Sie 2015
Posty: 1163
Skąd: Wejherowo/Gdynia
Wysłany: 2020-02-18, 11:06   

Jak masz zwarcie to cały czas by było , bo tam jest cały czas + .
Pewnie przepalił się na stałe .
_________________
Wrzosowy
http://forum.rezerwa126p....c0c3213f#503396
 
     
hiob 


Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 146
Skąd: Charlotte, NC, USA
Wysłany: 2020-02-18, 20:01   

zolwik, nie rozumiem. Ja nie jestem zbyt kumaty. Gdzie by było zwarcie cały czas? Kto się przepalił? Alternator? I co mam sprawdzić? Mogę coś sprawdzić, zanim podłączę kabel do rozrusznika?
Gdy sprawdzam "obwód" między B+ i masą, to jest "otwarty", tzn nie ma połączenia między masą, a zaciskiem B+ Ale jak sprawdzić, czy prądnica ładuje, zanim dokręcę przewód między B+, a rozrusznikiem?
_________________

 
     
zolwik 


Dołączył: 05 Sie 2015
Posty: 1163
Skąd: Wejherowo/Gdynia
Wysłany: 2020-02-18, 20:10   

Pisałem wyżej jakbyś nie odkręcał od rozrusznika .

Jeżeli przewód od strony rozrusznika masz odkręcony to nie ma przejścia do karoserii to ok , tylko czy ten przewód ma przejście pomiędzy altek- rozrusznik możliwe ze mógł się przepalic (dość duży prąd idzie )

Aby alternator sprawdzić musisz doprowadzić przewód z wzbudzenia (ten od rozrusznika ) uruchomic auto i sprawdzić napięcie na akumulatorze lub na b+ .
_________________
Wrzosowy
http://forum.rezerwa126p....c0c3213f#503396
 
     
hiob 


Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 146
Skąd: Charlotte, NC, USA
Wysłany: 2020-02-18, 21:03   

Na razie niczego nie zrobiłem. Przewód jest przepalony przy rozruszniku, pod auto nie właziłem, więc nie wiem jak to dalej wygląda. Może jutro znajdę chwilkę czasu, by to zrobić. Być może też włączę kamerkę, by na żywo pokazać swoją klęskę. Kolejny film z cyklu "jak nie naprawiać samochodu". :oops: :mrgreen:

Czy przeciągnięcie przewodu od rozrusznika do prądnicy to prosta sprawa, czy też jest tam jakaś "mina", na którą się mogę nadziać? Czy przewód do rozrusznika można dokręcić bez wyciągania go?
_________________

 
     
zolwik 


Dołączył: 05 Sie 2015
Posty: 1163
Skąd: Wejherowo/Gdynia
Wysłany: 2020-02-18, 21:10   

Jeśli stary przewód jest zjarany to go obcinasz i dajesz nowy , od ciebie zależy czy ta sama droga .

Warto podnieść kanapę i zobaczyć czy nie ucierpiała wiązka tz. Izolacja
_________________
Wrzosowy
http://forum.rezerwa126p....c0c3213f#503396
 
     
michals 

Wiek: 45
Dołączył: 17 Lut 2015
Posty: 625
Skąd: Limanowa
Wysłany: 2020-02-18, 21:15   

Wymiana przewodu nie powinna być trudna. Odkręca się nakrętkę 13mm na rozruszniku i 10mm na alternatorze. Warto zrobić to przy odłączonym aku.bo o kolejne zwarcie nietrudno.

Co do próbnika z żarówki to stara, ale sprawdzona metoda. Multimetry mają to do siebie, że w warunkach warsztatowych pokazują wartości pośrednie, które trudno zinterpretować. Oczywiście można zmierzyć rezystancję pomiędzy B+ i masą. Powinna być duża kilkadziesiąt kOhm.
 
     
hiob 


Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 146
Skąd: Charlotte, NC, USA
Wysłany: 2020-02-18, 22:30   

To w takim razie jutro zabieram się do roboty. Włączam kamerkę w garażu i pokazuję Wam swoją klęskę. :P :mrgreen: Nie wiem kiedy wstanę, ale będzie to wcześnie w USA, a przed południem w Polsce. Zapraszam na http://youtube.com/user/truckerhiob albo http://truck27.com i najlepiej włączyć subskrypcję i dzwoneczek, by dostać zawiadomienie. :mrgreen:
_________________

 
     
hiob 


Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 146
Skąd: Charlotte, NC, USA
Wysłany: 2020-02-19, 11:22   

Wygląda, że się udało - prądnica jest OK, przyczyną spalenia się izolacji musiało być zwarcie spowodowane przetarciem się tej izolacji. Nowy przewód jest solidniejszy, grubszy, ma lepszą izolację, a gdy wyjmę silnik w przyszłości, przy planowanym swapie skrzyni biegów, dodatkowo sprawdzę, czy gdzieś się nie przeciera.

Film z wymiany: https://www.youtube.com/watch?v=e7UZXFQH9N0
_________________

 
     
michals 

Wiek: 45
Dołączył: 17 Lut 2015
Posty: 625
Skąd: Limanowa
Wysłany: 2020-02-19, 21:05   

Oglądałem, nieźle Ci poszło.
Parę uwag: do zaciskania końcówek warto kupić zaciskarkę z wymiennymi szczękami. Raz użyjesz i zobaczysz różnicę pomiędzy przewodem zaciśniętym kombinerkami a profesjonalnie.
Warto zrobić dłuższy przewód. Silnik w Maluch po prostu trzęsie się. Dłuższy przewód = mniej drgań/cm.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Rusztowania Szalunki
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 16