Spalona nowa cewka zapłonowa.... co jest grane ?? |
Autor |
Wiadomość |
WUKO M1
Wiek: 37 Dołączył: 03 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: ELBLĄG
|
Wysłany: 2018-03-03, 17:06 Spalona nowa cewka zapłonowa.... co jest grane ??
|
|
|
Witam
Mam taki problem, silnik fiacika 126p, siedzi fabrycznie w ciągniczku do odśnieżania, ale mniejsza z tym, silnik i układ elektryczny jest cały od 126p, jest to silnik starego typu, wiadomo pradnica, aparat zapłonowy z palcem i 1 cewką, kilak dni temu kupiłem nowe przewody wysokiego napięcia, świece, kopułkę, palec, kondensator i cewkę nóweczkę, wszystko zostało zmontowane i zapłon wyregulowany, przez jakiś czas chodziło wręcz idealnie i równiutko, po odśnieżaniu juz zaczął gasnąć ponieważ zauważyłem że gdzieś gubił prąd, doszedłem że jak poruszałem kablami przy regulatorze napięcia to prąd wracał ale już nie chciał odpalić a kręcił jak wariat... ( nie było iskry) Dzisiaj zdemontowałem regulator napięcia i od tylnej strony jest zerdzewiały...( ale w środku jak nóweczka), tak w ogóle czy może mieć on coś wspólnego z uszkodzoną cewką ?? Dodam jeszcze że skrzyneczka bezpieczników nie ma tej osłony plastikowej a jest blisko węży hydraulicznych do pługu, i te wszystkie bezpieczniki są tłuste aż od tego oleju i trochę styki są podrdzewiałe.. może to w bezpiecznikach i braku chwilowej przewodności jest problem z uszkodzoną cewką ? Miałem jeszcze jedną zapasową nową cewkę którą założyłem dosłownie na sekundę (żeby i drugiej nowej nie spalić) po podłączeniu drugiej odpalił od razu i chodził idealnie...(zaraz szybko wyłączyłem) ponieważ nie sztuka spalić druga cewkę a znaleźć przyczynę spalenia obecnej cewki... Niby przecież instalacja w maluszku nie jest skomplikowana nawet dla laika ale i ja też nie mam nic wspólnego z elektryką to mówię od razu... Dodam jeszcze że plus z bezpieczników dochodzi do cewki. Czy był by ktoś w stanie mi pomóc w tej dziwnej sytuacji ??? Za wszystkie rady dobrych ludzi z góry dziękuję.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
zolo
Wiek: 39 Dołączył: 18 Mar 2010 Posty: 1301 Skąd: Kraśnik
|
Wysłany: 2018-03-03, 18:12
|
|
|
Jeśli gdzieś by było zwarcie w instalacji to cewka od tego by sie nie spalila. Zobacz czy jest prawidłowa przerwa w aparacie zapłonowym i czy nie ma w nim jakiegoś przebicia. Spaloną cewkę sprawdź omomierzem czy rzeczywiste jest spalona. |
_________________ YouTube
Fiat 126p Biała Padaka
Nowe białe szaleństwo |
|
|
|
|
michals
Wiek: 45 Dołączył: 17 Lut 2015 Posty: 623 Skąd: Limanowa
|
Wysłany: 2018-03-03, 18:56
|
|
|
Pierwsze Maluchy miały cewkę wysokorezystancyjną i przewód oporowy nie był potrzebny. Jednak w praktyce bywa rożnie... Musisz odszukać symbol cewki. Może okazać się, że cewka wymaga przewodu oporowego i bez niego po prostu przegrzewa się.
Perfekcyjnie jest to opisane tutaj: zapłon 126p |
|
|
|
|
zolo
Wiek: 39 Dołączył: 18 Mar 2010 Posty: 1301 Skąd: Kraśnik
|
|
|
|
|
WUKO M1
Wiek: 37 Dołączył: 03 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: ELBLĄG
|
Wysłany: 2018-03-03, 19:05
|
|
|
Przerwa w aparacie zapłonowym jest ustawiona tak jak fabryka przykazała, jestem takim szczegółowym człowiekiem że nawet zapłon a konkretnie znaki na rozrządzie były ustawiane lampą stroboskopową... w aparacie zapłonowym jest wymieniony też przerywacz o którym nie wspomniałem wcześniej... W jaki sposób sprawdzić cewkę omomierzem ( czyli uniwersalnym miernikiem prądu np: UNI-T - UT33B , taki posiadam) ??? Jeśli możesz to wytłumacz proszę to jak dla laika... |
|
|
|
|
WUKO M1
Wiek: 37 Dołączył: 03 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: ELBLĄG
|
Wysłany: 2018-03-03, 19:16
|
|
|
Cewka która sie (prawdopodobnie) spaliła jest identyczna jak ta: http://allegro.pl/cewka-z...6743647601.html - Nowej produkcji... niby dedykowana do fiacika 126p.. ? Nie wiem ale jakoś ciągle nie daje mi spokoju ten regulator napięcia... i skrzynka z bezpiecznikami... ?? |
|
|
|
|
michals
Wiek: 45 Dołączył: 17 Lut 2015 Posty: 623 Skąd: Limanowa
|
Wysłany: 2018-03-03, 19:22
|
|
|
Pomiaru dokonujesz po odłączeniu wszystkich przewodów od cewki. Miernik należy ustawić na pomiar rezystancji (zakres opisany 200R). Rezystancję uzwojenia pierwotnego miernik pokaże po dołączeniu go do konektorów płaskich. Pomiar rezystancji uzwojenia wtórnego należy wykonać na zakresie 20k podłączając miernik pomiędzy wyjście na przewód W.N (mosiężny pierścień w środku "tubki" a którykolwiek konektor płaski |
|
|
|
|
zolo
Wiek: 39 Dołączył: 18 Mar 2010 Posty: 1301 Skąd: Kraśnik
|
Wysłany: 2018-03-03, 19:24
|
|
|
No sprawdzasz oporność uzwojenia na cewce.
Akurat nie wiadomo co to za cewkę zakupiłeś ale rezystancja uzwojenia pierwotnego powinna być kolo 3ohm a uzwojenie wtórne 6000-8000ohm |
_________________ YouTube
Fiat 126p Biała Padaka
Nowe białe szaleństwo |
|
|
|
|
WUKO M1
Wiek: 37 Dołączył: 03 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: ELBLĄG
|
Wysłany: 2018-03-04, 14:34
|
|
|
Ok w poniedziałek postaram się sprawdzić, dla porównania będę miał nową cewkę. |
|
|
|
|
WUKO M1
Wiek: 37 Dołączył: 03 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: ELBLĄG
|
Wysłany: 2018-03-05, 20:55
|
|
|
Jako laik... zmierzyłem miernikiem cewkę najpierw na 200Ω- 02,6, później na 20k-5,51... to wynik z niby tej spalonej a teraz dla porównania odczyty z cewki identycznej ale nowej: na 200Ω- 02,7, a na 20k-5,67... jeżeli źle zmierzyłem to poprawcie mnie. Wstawił bym zdjęcia ale jeszcze chyba nie mogę dodawać zdjęć. |
|
|
|
|
michals
Wiek: 45 Dołączył: 17 Lut 2015 Posty: 623 Skąd: Limanowa
|
Wysłany: 2018-03-05, 21:39
|
|
|
Pomiary w porządku. Jest to co się niestety staje normą w motoryzacji: ekonomizacja (czytaj maksymalne potanianie). Cewka powinna mieć około 3R. Ma poniżej 2.5R (z Twojego wyniku należy jeszcze odliczyć rezystancję przewodów pomiarowych). Sprawia to, że zamiast 4A prądu płynie 5A. Ktoś powie co to za różnica 1A, OK w takim razie policzmy moc strat; (I^2*R). 4*4*3=48W a 5*5*2.5=62W. Rożnica zasadnicza. Oczywiście moc strat będzie dużo mniejsza, bo prąd w cewce nie płynie cały czas i nie od razu narasta do Imax, ale tu bym szukał problemu.
Czy po pracy cewka była gorąca? |
|
|
|
|
WUKO M1
Wiek: 37 Dołączył: 03 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: ELBLĄG
|
Wysłany: 2018-03-06, 10:35
|
|
|
Na tej starej cewce nie ma iskry ani nie odpala, i w momencie gdy podłączam nową cewkę wszystko wraca do normy, wraca iskra i odpala od razu... więc na zdrowy rozum chyba ta stara cewka jest rozwalona ? Cewka nie grzała się jakoś nie wiem jak, delikatnie była nagrzana ale to jest chyba raczej normalne. Przeczytałem to co napisałeś.. ale mógł byś wyjaśnić jak dla laika gdzie konkretnie szukać problemu ? |
|
|
|
|
giannini
126GPS Replika
Dołączył: 22 Sty 2015 Posty: 215 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-03-06, 13:07
|
|
|
michals napisał/a: | Pomiaru dokonujesz po odłączeniu wszystkich przewodów od cewki. Miernik należy ustawić na pomiar rezystancji (zakres opisany 200R). Rezystancję uzwojenia pierwotnego miernik pokaże po dołączeniu go do konektorów płaskich. Pomiar rezystancji uzwojenia wtórnego należy wykonać na zakresie 20k podłączając miernik pomiędzy wyjście na przewód W.N (mosiężny pierścień w środku "tubki" a którykolwiek konektor płaski |
Nie możesz mierzyć rezystancji uzwojenia wtórnego podłączając miernik do któregokolwiek konektora !!
Uzwojenie wtórne mierzysz , podłączając miernik do wyjścia na przewód WN i konektora "1" , ponieważ tylko tu jest odczep uzwojeń pierwotnego i wtórnego. |
|
|
|
|
michals
Wiek: 45 Dołączył: 17 Lut 2015 Posty: 623 Skąd: Limanowa
|
Wysłany: 2018-03-06, 15:20
|
|
|
WUKO M1 napisał/a: | Na tej starej cewce nie ma iskry ani nie odpala, i w momencie gdy podłączam nową cewkę wszystko wraca do normy, wraca iskra i odpala od razu... Cewka nie grzała się jakoś nie wiem jak, delikatnie była nagrzana ale to jest chyba raczej normalne... gdzie konkretnie szukać problemu ? |
Faktycznie wymaga to zastanowienia się. Teraz należało by sprawdzić czy uzwojenie pierwotne ma ciągłość podłączając żarówkę 12V/21W pomiędzy "+" a cewkę. |
|
|
|
|
WUKO M1
Wiek: 37 Dołączył: 03 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: ELBLĄG
|
Wysłany: 2018-03-06, 16:50
|
|
|
Mam taki próbnik z żarówka i kabelkiem... to rozumiem że krokodylek na końcu kabla w próbniku podłączyć do kabla "+" który idzie od stacyjki do cewki a sam próbnik w które miejsce do cewki ? ( oczywiście jak cewka jest całkowicie odłączona od wszystkiego) |
|
|
|
|
|