.::Rezerwa 126p::. Strona Główna .::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumStrona główna

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: ignac2004
2017-08-11, 12:27
Olej - vademecum
Autor Wiadomość
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-08-11, 08:45   Olej - vademecum

Jako, że ostatnio zajmuję się w pracy dobieraniem oleju chciałem się z wami podzielić spostrzeżeniami w tej materii.
Na początek trochę wiedzy podstawowej o olejach:

Oleje silnikowe
Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Od niego zależy zużycie podzespołów silnika, łatwość rozruchu zimą, czy też apetyt auta na paliwo. Wybierając olej powinniśmy zwrócić uwagę na to w jakich temperaturach jest eksploatowany, jaki styl jazdy preferujemy oraz jak często dokonujemy jego wymiany. Właściwy wybór ułatwi zaznajomienie się z kilkoma omówionymi niżej pojęciami:

Jakość oleju
Jakość oleju klasyfikowana jest najczęściej według Society of Automotive Engineers (SAE). Stowarzyszenie rozróżnia dwie grupy silników - benzynowe i diesel'a oraz 9 klas jakości.

S - silniki benzynowe C - silniki diesel'a

A,B,C,D,E,F,G,H,J - klasy jakości (najwyższa jakość odpowiada najwyższej literze [J])

Przykład: Olej najwyższej klasy do silnika benzynowego, to SJ

Na opakowaniach współczesnych olejów widnieją podwójne oznaczenia np.: SJ/CJ. Zapis ten oznacza, że olej nadaje się zarówno do silnika benzynowego jak i diesel'a (jednak na pierwszym miejscu stawiany jest w tym wypadku silnik benzynowy). Niekiedy spotykamy się z oznaczeniem EC (Energy Conserving), zapisanym obok klasy jakości. Zapis ten oznacza, że olej przeszedł pozytywnie testy na oszczędność paliwa w porównaniu z olejem wzorcowym (przeważnie 15W40).
W europejskim systemie klasyfikacji ACEA (Association Constructeurs EuropĂŠens d'Automobiles) jakość olejów oznaczana jest symbolami od A1(benzyna) i B1(diesel), do A3 i B3 (klasa najwyższa).

Lepkość (wg. API)
Parametr ten określa opór oleju wobec płynięcia. Klasyfikacji dokonuje się według kryteriów American Petroleum Institute (API), który to instytut uszeregował oleje według klas zimowych oraz letnich. Oleje wielosezonowe łączą w sobie cechy obu klas.

Oleje zimowe: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Oleje letnie: 30, 40, 50, 60
Oleje wielosezonowe: Np.: 0W40, 5W50 etc.

Oznaczenie lepkości informuje w jakim zakresie temperatur może być stosowany dany olej.

Wskaźnik lepkości
Liczba ta informuje nas w jakim stopniu stabilna jest lepkość oleju w miarę zmian jego temperatury. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym lepszy olej (mała wrażliwość na zmiany temperatur). Dobry olej powinien posiadać wskaźnik lepkości minimum 140 (Mobil 5W50 - 184).


Liczba TBN
Liczba ta podawana jest w jednostce:
Ilość miligramów wodorotlenku potasu (KOH) przypadająca na gram oleju.

Jest to dość ważny parametr informujący o zdolności oleju do dezaktywacji kwaśnych produktów spalania paliwa oraz do jego zdolności czyszczących. Im wyższa liczba, tym lepsze własności oleju.

Temperatura płynięcia
Jest to minimalna temperatura, przy której olej zachowuje płynność.

Mineralny, półsyntetyk, syntetyk.

Oleje mineralne wytwarzane są na bazie powstałej w wyniku destylacji ropy naftowej. Oleje syntetyczne produkuje się w oparciu o komponenty powstałe w wyniku syntezy chemicznej. Oleje półsyntetyczne tworzone są na bazie mineralnej z kilkudziesięcioprocentowym dodatkiem bazy syntetycznej - nie większym jednak niż ok. 30%. Wybierając odpowiedni rodzaj oleju należy zwrócić uwagę na proste zależności:
Oleje mineralne starzeją się szybciej niż półsyntetyki oraz syntetyki.
Oleje mineralne mają najniższe wskaźnik lepkości, najwyższe temperatury płynięcia oraz najwyższą lepkość w niskich temperaturach.
Nie należy mylić lepkości oleju z jego gęstością. Gęstość jest to masa oleju w jednostce objętości, lepkość natomiast jest to najprościej mówiąc "odporność" oleju na ściekanie ze smarowanych części (w tym miejscu proszę fizyków o nieirytowanie się). Istnieje jednak zależność pomiędzy gęstością a lepkością - im wyższa lepkość oleju, tym olej jest gęstszy (w danej temperaturze).

Kilka praktycznych wskazówek, mogących ułatwić dobór odpowiedniego oleju silnikowego:

Olej dobieramy patrząc na to, w jakich temperaturach będzie eksploatowany w okresie do następnej wymiany. Silnik zalewamy olejem określonej klasy lepkości.

W miarę wzrostu okresu pomiędzy wymianami powinniśmy stosować olej o coraz wyższej klasie jakości i w miarę dużej liczbie TBN (najlepiej syntetyk, ew. półsyntetyk).

Nie powinniśmy lać oleju o wysokiej klasie jakości do starych silników, zwłaszcza zalewanych wcześniej olejami gorszymi. Może to doprowadzić do rozszczelnienia silnika poprzez wypłukanie zgromadzonych z upływem czasu nagarów.

Do silników "biorących olej" nie powinniśmy stosować olejów syntetycznych ze względu na:

Większe koszty.
Olej inny niż syntetyczny jest gęstszy w niskich temperaturach, przez co lepiej uszczelnia silnik po rozruchu (w zimnym silniku pierścienie nie uszczelniają w takim stopniu jak po jego rozgrzaniu). Lepsze jest także ciśnienie smarowania.

Oleje ekonomiczne to oleje o niskich lepkościach "na zimno" oraz "na gorąco" - ich film stawia jednostce napędowej małe opory. Oleje o wysokich lepkościach nie są już tak ekonomiczne, jednak w większym stopniu zapewniają ochronę w przypadku "kręcenia" silnika na wysokich obrotach.

Do "luźnych silników" (np.Alfa Romeo) lepiej jest stosować olej o wyższej gęstości i lepkości ze względu na uzyskiwaną lepszą ochronę, uszczelnienie oraz ciśnienie smarowania (polecam syntetyk 10W60).

Oleje syntetyczne, ze względu na niewielką gęstość w niskich temperaturach, szybciej docierają do wszystkich punktów smarowania w zimnym silniku (lepsze właściwości penetracyjne).

OK, wszystko wiemy, dopieramy po specyfikacjach, wybieramy producenta i liczymy się z tym, ze karta techniczna rozwieje nasze wszelkie wątpliwości. A co jeśli chcemy wiedzieć więcej?


Badania laboratoryjne oleju:
Olej można badać laboratoryjnie nie tylko po to, by sprawdzić, czy to co napisał producent jest zgodne z rzeczywistością, ale przede wszystkim możemy sprawdzić jak taki olej zachowuje się w trakcie eksploatacji. Zdeterminujemy też czy Long Life to rzeczywiście Long Life.

Zakres badania oleju:
1. Lepkość kinematyczna -najczęściej mierzona przy 100stC
2. Zawartość paliwa w oleju
3. Zawartość sadzy czyli zanieczyszczenia stałe
4. Zawartość metali zużyciowych czyli zanieczyszczenia metaliczne
5. Zawartość wody w oleju

To są parametry, które nas najbardziej interesują , w badaniach mierzy się tez parametry chemiczne, przede wszystkim TBN czyli całkowitą liczbę zasadową, jest to możliwość neutralizacji kwasów w miarę zużycia oleju. Ten parametr plus badanie utleniania, sulfatyzacji i nitracji służą sprawdzeniu jak olej się starzeje, czyli czy jest to Long Life czy bardziej Short Life.

Dla żądnych wiedzy w tym temacie małe vademecum:

1. Olej lepi się po to by w czasie pracy nie spływał z gładzi cylindrów, by tłok nie chodził na sucho, bo kto nie smaruje, ten nie jedzie, lepi się, by być uszczelniaczem pierścieni, bo tam jest połączenie metal/metal czyli nie idealnie szczelne oraz lepi się, by oddać temperaturę np. z denka tłoka.
Lepkość za mała = źle, nie lepi,nie smaruje, nie chłodzi , ALE lepkość za duża =źle- zbyt lepki olej to zapchane kanały olejowe, duże opory w pracy tłoków, oraz na łożyskowniu wału. Zbyt lepki olej w 100st to gęste masło przy -30.
2. Paliwo w oleju bierze się przez naturalną nieszczelność na pierścieniach, lub bonusowe nieszczelności np. na pompie wtryskowej, lejące wtryski też podwyższą ten parametr stąd to badanie w zakresie. Paliwo zmniejsza lepkość.
3. Sadza to efekt spalania ropy ale także element składowy oleju , który wytrąci się z biegiem czasu to zwiększy lepkość. Badanie pokaże też jakość spalania.
4. Metale zużyciowe to drobinki stali z pierścieni i cylindrów, czopy wału i wałka oraz związki stopów miedzi (panewki). W zależności procentowej z tego co znajdziemy dowiemy się, czy panewki zużywają się bardziej, jak wał (dobrze), lub za bardzo (mniej dobrze) lub zużywa się wał zamiast panewek(bardzo mniej dobrze) Badanie przy okazji pokaże jakość użytych materiałów (wał, panewki).
5. Woda w oleju to zwiększenie lepkości oleju, pojawienie się korozji w układzie , zatykanie filtrów, no i zwiększone szanse na to, że olej się pieni.

-Niektóre pierwiastki mogą też świadczyć o rodzaju eksploatacji silnika (np. bar, świadczący o obecności wody morskiej, sód, świadczący o zasoleniu czy też krzem pochodzący z eksploatacji pojazdów w warunkach wysokiego zapylenia).

Trochę praktyki:
Badanie, które będzie przeprowadzone będzie miało zakres:
- Lepkość w 40 °C
- Lepkość w 100 °C
- Wskaźnik lepkości
- Woda (ppm)
- Liczba zasadowa (TBN)
- Zużycie oleju względem próbki referencyjnej (FT-IR) –
w tym zawartość paliwa, sadzy, utlenienie, nitracja
- Metale zużyciowe (Fe, Cr, Al, Cu, Pb, Mo, Cr), ppm
- Dodatki olejowe (Ca, Mg, Zn, P, Ba), ppm
- Zanieczyszczenia (Si, B, Na), ppm

Ustalenia są takie, że mamy 2 silniki i 2 oleje. Silniki pracują w pojazdach i pobieramy próbki co konkretną ilość kilometrów, by zbadać degradację i porównać po czym wybrać ten "lepszy".
Zbadanych zostanie 8 próbek, po 4 na silnik. Takie badanie to 250zł netto , więc wbrew pozorom nie takie krocie.
Z chęcią się podzielę wynikami jak się pojawią, a sam ciekaw jestem czy Long Life to zwykły mit.
 
 
     
ignac2004 
Moderator
warsztatowy


Wiek: 36
Dołączył: 06 Kwi 2012
Posty: 2998
Skąd: Tychy
Wysłany: 2017-08-11, 12:26   

ŚWIETNY i wyczerpujący temat post.
Jestem za tym aby stworzyć z tego artykuł rezerwowy. Sęk w tym, że strona nie działa, zatem podklejam temat.
Zamykam również po to aby nie powstał zbędny bałagan.
_________________
Facebook.com/ignacsworkshop



126p 600 '76 vel. Beż
WSS Polsport GK-110 '80 - przyczepka namiotowa
125p 1.5C '83 vel. Marian
126p 650 '88 vel. ZOMO
Niewiadów N126-E '89 vel. Kawalerka
126p 650 '90 vel. Mydelniczka2
Nuova Bravo 1.9JTD 2007 vel.Bravo JA >180km+ :twisted:
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Rusztowania Szalunki
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 16