.::Rezerwa 126p::. Strona Główna .::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumStrona główna

Poprzedni temat «» Następny temat
Szeroki czy wąski wlot?
Autor Wiadomość
McGyver 


Wiek: 34
Dołączył: 16 Kwi 2012
Posty: 329
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-06-19, 00:40   

Majonez napisał/a:
Faktycznie, w moim wydaniu 7, 1990 r. też na stronie 237 dotyczące zmian dokonanych w wersji FL i tu cytat "Wymienione zmiany zostały wprowadzone do produkcji od początku 1985r.: - w montowani w Tychach - w samochodach od numeru nadwozia 8614302, - w montowni w Bielsku-Białej - w samochodach od numeru nadwozia 18614702."

Czyli według tej wersji wychodzi na moje. Skąd informacja o końcu lub grudniu 1984 r. ? Tak było w poprzednich wydaniach czy może też w innych publikacjach ? Czy numer jest może w jakiś sposób zakodowany że można odczytać dokładny datę produkcji nadwozia ?


Mam gdzieś skany informacji technicznej FSM , i wynika z nich , że ostatnie wyprodukowane nadwozie w 1984 roku miało numer 8634209. Natomiast pierwsze nadwozie w 1985 miało numer 8634210. A więc idąc tym tokiem można uznać, że pierwsze nadwozia FL-a wyprodukowano w 1984, ale zmontowanie całych samochodów nastąpiło już w nowym roku 1985.
_________________

 
     
Majonez 


Wiek: 29
Dołączył: 26 Lip 2014
Posty: 932
Skąd: Wielkopolska (PCT)
Wysłany: 2016-06-19, 14:06   

To już brzmi bardziej prawdopodobnie :) , choć można by przypuszczać że nie wprowadzono wszystkich zmian od razu. Przygotowanie do produkcji wszystkich nowych komponentów u kooperantów wymagało pewnie trochę czasu, dlatego najpierw mogli wprowadzić zmiany tylko w poszyciu samochodu (szersze błotniki i nadkola z przodu, wytłoczki pod szeroki zderzak itp.) czyli nadwozie przejściówkowe a la FL ale cała reszta łącznie z deską to rasowy st ;) . A pełny FL mógł wejść ze 2 miesiące później. Oczywiście to tylko gdybanie, ale wysoce prawdopodobne. Potrzeba więcej dowodów, możesz wrzucić te skany ?
_________________
 
     
4971 
Weteran


Dołączył: 28 Maj 2016
Posty: 29
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2016-06-19, 18:30   

Majonez napisał/a:
To już brzmi bardziej prawdopodobnie :) , choć można by przypuszczać że nie wprowadzono wszystkich zmian od razu. Przygotowanie do produkcji wszystkich nowych komponentów u kooperantów wymagało pewnie trochę czasu, dlatego najpierw mogli wprowadzić zmiany tylko w poszyciu samochodu (szersze błotniki i nadkola z przodu, wytłoczki pod szeroki zderzak itp.) czyli nadwozie przejściówkowe a la FL ale cała reszta łącznie z deską to rasowy st ;) . A pełny FL mógł wejść ze 2 miesiące później. Oczywiście to tylko gdybanie, ale wysoce prawdopodobne. Potrzeba więcej dowodów, możesz wrzucić te skany ?

Nie, nie można przypuszczać takiej rzeczy. FL to była produkcja ZLECONA przez FIATA dla sieci FIATA i tam MUSIAŁY być dostarczone samochody zgodne z kompletacją FL. Ponieważ produkcja ruszyła JUŻ w grudniu, to w grudniu nastąpiła też wysyłka samochodów do sieci FIATA. Prezentacja nastąpiła w siedzibie FIATA w lutym 1985 i wtedy też rozpoczęła się sprzedaż tych samochodów na zachodzie. Do tego czasu FLe musiały być już w salonach u dilerów. W pierwszej kolejności Włochy, Niemcy, Francja. Jednym z powodów zmian w 126p były przepisy homologacyjne, które wymuszały wprowadzenie korekt w nadwoziu i wyposażeniu. Jest wielce prawdopodobne, ze partia "do homologacji" została wyprodukowana kilka miesięcy wcześniej. Dodatkowo samochód był prezentowany JUŻ w Genewie na salonie w pierwszym tygodniu marca 1985. O żadnym "częściowym" wprowadzaniu zmian nie mogło być mowy. Owszem, na Polskę FLe miały różną kompletację (najczęściej tapicerka skajowa, brak kładzionej kanapy tylnej, zderzaki P4). Po części wynikało to z różnicy w cenie - FL "na wypasie" z zachodnimi oponami kosztował prawie 40% więcej od podstawowego 126p. Wbrew pozorom rynek chciał samochody ale nie chciał dopłacać niebotycznych kwot za "dodatki". FSM to nie FSO. Fiat traktował tą fabrykę prawie jak swoją. Miał stałych przedstawicieli w zakładzie, którzy nadzorowali produkcję...
_________________

 
     
Trefl 


Wiek: 25
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 345
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-06-19, 19:08   

Cytat:
samochód był prezentowany JUŻ w Genewie na salonie w pierwszym tygodniu marca 1985

Właśnie wtedy wydano informację w dzienniku, że nowe modele są już na drogach.
 
     
Majonez 


Wiek: 29
Dołączył: 26 Lip 2014
Posty: 932
Skąd: Wielkopolska (PCT)
Wysłany: 2016-06-19, 22:11   

4971, ok wszystko jasne, o takie konkrety mi chodziło ;) .
_________________
 
     
sebastianur 

Dołączył: 21 Paź 2014
Posty: 68
Skąd: Gniezno
Wysłany: 2016-06-22, 13:28   

Mam egzemplarz z 1987r. Wąskie wloty poziome, odpalanie na linkę, licznik szeroki FL. Zderzaki nie wiem czy oryginalne, ale raczej nie bo szerokie. Listwy boczne.
Jeszcze uchwyt na kładzioną kanapę. Wnętrze skajowe.
 
     
Trefl 


Wiek: 25
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 345
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-06-22, 22:47   

:)
Ostatnio zmieniony przez Trefl 2020-08-05, 10:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
4971 
Weteran


Dołączył: 28 Maj 2016
Posty: 29
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2016-06-23, 17:37   

Trefl napisał/a:
sebastianur, raczej to przejściówka. W tym roczniku ładowali do nich to co mieli pod ręką.

...no i kolejny.... "ładowali do nich to co mieli pod ręką"... :(
_________________

 
     
r3mix 


Wiek: 26
Dołączył: 04 Lis 2013
Posty: 912
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2016-06-23, 18:10   

Czyli z tego wszystkiego wynika, że mam przejściówkę FL, a jedyne czego brakuje mi do oryginału to te wloty z pionowymi otworami, ...ale nie ich będę zmieniać. Wloty ST są ładniejsze :>
_________________
Polski Fiat 126p 650GT 1988r. WSK 125 M06B3 1983r. Romet Pony M2 1988r. VW Passat B3 1991r. VW Passat B5 2002r.
 
     
Trefl 


Wiek: 25
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 345
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-06-23, 18:20   

4971, o co chodzi? Przecież mówię prawdę. Od 1985 do początku 1988 były przeróżne miksy w wyposażeniu.
 
     
CZESIO1958 
ziomy rezerwy


Wiek: 66
Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 2727
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2016-06-23, 18:30   

Oj były.
Miałem 1985 wloty FL .Zderzak P4 , kapliczka.
Prądnica i palony linki :D
_________________

 
     
Trefl 


Wiek: 25
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 345
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-06-23, 18:33   

:)
Ostatnio zmieniony przez Trefl 2021-02-27, 17:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
r3mix 


Wiek: 26
Dołączył: 04 Lis 2013
Posty: 912
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2016-06-23, 18:48   

Trefl, lepiej przeczytaj ten temat od początku...
_________________
Polski Fiat 126p 650GT 1988r. WSK 125 M06B3 1983r. Romet Pony M2 1988r. VW Passat B3 1991r. VW Passat B5 2002r.
 
     
Trefl 


Wiek: 25
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 345
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-06-23, 19:47   

:)
Ostatnio zmieniony przez Trefl 2021-02-27, 17:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
4971 
Weteran


Dołączył: 28 Maj 2016
Posty: 29
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2016-06-23, 20:57   

Trefl napisał/a:
Czytam go po raz trzeci i wiem o czym w nim mowa.

No, czyli wiesz, że NIE było w 1989 roku wąskich wlotów w samochodach produkowanych w FSM. Owszem, jako część zamienna mogły być:
- całe nadwozia z zapasów POLMOZBYTU, BOMISU, zwrotów reklamacyjnych nadwozi czy zwrotów reklamacyjnych całych samochodów.
- błotniki z małymi wlotami do napraw blacharskich.
Ale w 1989 roku z taśm montażowych NIE schodziły samochody z wąskimi (małymi) wlotami.

Kolejna rzecz...
Jak pisałem "ładowali to co mieli na magazynie" jest mitem.
W PRLu była gospodarka centralnie planowana. Czyli np. w roku 1986 zaplanowano, że w 1987 roku wyprodukują tyle i tyle samochodów w takiej i takiej kompletacji z tego tyle i tyle idzie do sieci Fiata a reszta jest do dyspozycji FSM (Polski). I teraz aby wyprodukować zaplanowana ilość samochodów trzeba u poszczególnych kooperantów (poddostawców) zamówić potrzebną ilość części. Ale gospodarka jest centralnie planowana więc odpowiednie ministerstwo (przemysłu) zwraca się do ministerstwa np. chemii o przydział odpowiedniej ilości materiałów do wyprodukowania np. 100 tyś zderzaków FL i 100 tyś zderzaków P4. Ministerstwo chemii odpowiada sorry, ale mamy tworzywa ABS do produkcji zderzaków tylko tyle, że jesteśmy w stanie wyprodukować 80 tyś FL i 120 tyś P4. takie info trafia do ministerstwa przemysłu, potem do FSM. FSM robi korektę planów produkcyjnych na przyszły rok i mówi - jest ok Fiat zamówił 50 tyś samochodów w pełnej kompletacji FL więc zderzaków FL wystarczy a reszta zostanie przeznaczona na samochody na "kraj" + części zamienne.
Tak było z KAŻDĄ częścią i podzespołem produkowanym przez poddostawców zwanych kooperantami. Nie było części leżących setkami na magazynie. Nie było mitycznego pana Henia, który szedł na magazyn i zbierał z regałów to co mu się podobało. Owszem, była żelazna rezerwa na nieprzewidziane wypadki (np. awaria maszyn u poddostawców, nie dojechał transport itd.). Ale należy pamiętać, że FSM produkowało prawie 1000 samochodów dziennie więc aby mieć zapas tylko na jeden dzień produkcji należy mieć np. w zapasie 2000 deficytowych zderzaków itd.
Czasami zdarzało się, że spadała sprzedaż na zachodzie i FIAT z zakontraktowanych np. 50 tyś samochodów odbierał tylko 40 tyś. Ale ponieważ gospodarka była centralnie planowana powstawała nadwyżka części i fabryka miała do wykorzystania ekstra 10 tyś kompletów zderzaków do FL więc wprowadzano korekty do planów centralnych (korekty kwartalne), że np. w 3 kwartale do 10 tyś 126p STD dołożą zderzaki FL. Skasują klientów na dopłatę za zderzaki FL (czyli ekstra zarobią) a zderzaki P4, które miały być pierwotnie zamontowane w tym STD skierują do sprzedaży na części zamienne do POLMOZBYTU.
Więc kolejny raz powtarzam - nie było produkcji "z tego co pod ręką". Produkcja była "planowana" Dość precyzyjnie.

Inaczej trochę było w FSO gdzie był olbrzymi magazyn wysokiego składowania z podzespołami i częściami, produkcja była mniejsza i nie było „reżimu” Fiata. Problemy powstały pod koniec lat 80 tych, gdy pożar strawił dużą część tego magazynu. Wtedy FSO „łatało” czym się dało, żeby wyprodukować samochody bo ilość części do była zaplanowana rok wcześniej w gospodarce centralnego planowania…..
_________________

 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Rusztowania Szalunki
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 16