Uwaga na paliwo E10 !!! |
Autor |
Wiadomość |
bsw
126p FL '92
Dołączył: 20 Lut 2022 Posty: 83 Skąd: małopolska
|
|
|
|
|
wojt
wojt
Dołączył: 06 Lis 2023 Posty: 14 Skąd: K-ów
|
Wysłany: 2023-12-07, 20:25
|
|
|
I tu jest pewien szkopuł. Chodzi o to, że w E10 jest więcej alkoholu, a co za tym idzie wody. Woda powoduje korozję, a alkohol podczas spalania wytwarza więcej ciepła.
Zastanawiam się , czy można to można to opanować stosując dodatki do paliw. Proszę osoby związane z przemysłem petrochemicznym, lub po prostu może jest tu jakiś chemik, który by mógł coś doradzic. |
|
|
|
|
bsw
126p FL '92
Dołączył: 20 Lut 2022 Posty: 83 Skąd: małopolska
|
Wysłany: 2023-12-08, 09:48
|
|
|
Wody w samym paliwie pewnie nie ma ale alkohol powoduje jej absorbcję z powietrza - zatem dłuższy postój może spowodować problemy. Alkohol może też zniszczyć gumowe elementy: przewody paliwowe, uszczelki, membranę czy zaworki w pompie paliwa. Nie wiadomo jak mieszanka ta wpływa na trwałość silnika - rezygnacja z czteroetylku ołowiu kiedyś niszczyła gniazda zaworowe. A co będzie teraz?
Ja przechodzę na 98... Niestety będzie drożej ale E10 i tak oficjalnie powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 3-4%. Już widać jak wygąda ta "ekologia":
Tankujesz E10 - większe zużycie paliwa = więcej spalin oraz większe dochody firm paliwowych.
Tankujesz 98 - większe dochody firm paliwowych.
BTW: Szczyt klimatyczny odbył się w Dubaju - niezła szopka... |
_________________ Mój maluszek:
http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=26798 |
|
|
|
|
|
Kubica
ziomy rezerwy Carus kierownicy
Wiek: 30 Dołączył: 01 Wrz 2014 Posty: 556 Skąd: Puławy/Wrocław
|
Wysłany: 2023-12-08, 11:10
|
|
|
Strefa Czystego Transportu to jest dopiero szopka. Kraków obudził się z ręką w nocniku, w Warszawie wczoraj przepchnęli siłą, a we Wrocławiu nadal walczymy, głównie z szemranymi "konsultacjami" społecznymi na 20 wylosowanych osób . Zróbcie sobie eksperyment i w tej wyszukiwarce wpiszcie najpierw fiata 126 z 1999, a następnie z 2000 roku. Do jednego można zalać E10, do drugiego nie Wuja warta ta wyszukiwarka, z fiatem uno jest podobnie. Moim zdaniem "elementy gumowe", węże paliwowe i tak powinny zostać zmienione na współczesne w każdym maluchu, a na zachodnich stronach mówi się, że generalnie od lat 70 wzwyż nie powinno aż tak szkodzić. To, że to będzie bardziej podłe, chrzczone etanolem paliwo, o krótszym terminie przydatności, to jasne (powinno być dużo tańsze!), pytanie czy faktycznie będzie aż tak źle, jak niektórzy teoretyzują. "Jeździć, obserwować" nie siać paniki Etanol będzie dodany w ilości DO 10%, w praktyce mniej. W stanach jakoś sobie z tym radzą od lat. Acz generalna narracja miłościwie rządzących (a raczej lobby motoryzacyjnego, którego są jawnymi przedstawicielami i absolutnie się z tym nie kryją) jest taka, żeby uczciwe graty (i przy okazji klasyki) wyeliminować z planety bo nowe cuś słabo się sprzedają w naszych realiach... . |
_________________ Nie musi być szybko, najważniejsze żeby było niewygodnie.
Był: Z(Ł)OMO `88
Jest:Waldemar Wielki `88, Skoda Favorit `91 Marmolada |
|
|
|
|
|
bsw
126p FL '92
Dołączył: 20 Lut 2022 Posty: 83 Skąd: małopolska
|
Wysłany: 2023-12-08, 12:32
|
|
|
Właśnie z racji na SCT w Krakowie złożyłem we wrześniu wniosek o wpis do rejestru zabytków - inaczej od czerwca malcem po mieście już nie pośmigam. I nadal czekam...
W Wawie od maja już nie wpisują - trzeba mieć co najmniej 35 lat i unikat nie produkowany seryjnie - czyli Ford T z 1914 roku też nie przejdzie...
Strach się bać co to będzie dalej. |
_________________ Mój maluszek:
http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=26798 |
|
|
|
|
wojt
wojt
Dołączył: 06 Lis 2023 Posty: 14 Skąd: K-ów
|
Wysłany: 2023-12-08, 18:27
|
|
|
Jak to "wody w paliwie nie będzie"? Przecież alkohol jest właśnie roztworem wodnym...
Ja zaopatrzyłem się w taki dodatek Millers Oil VSPE, zobaczymy, co będzie.
Moje sprzęty i tak rocznie robią każdy po ok 1000 km, także niewiele |
|
|
|
|
|
romek
Dołączył: 30 Mar 2016 Posty: 671 Skąd: Ostróda
|
|
|
|
|
szaleniec1
ziomy rezerwy
Dołączył: 03 Sty 2018 Posty: 221 Skąd: radziejowice
|
Wysłany: 2024-01-22, 00:01
|
|
|
a tera wam powiem wam tak ,zrobiłem na tym paliwie przy okazji wyjazdu w góry okolo 1200 km i to paliwo nie nadaje sie do użytku w prawdzie może to być subiektywne i tylko moje, ale.....zużycie paliwa wychodzi wiecej około 1 litra na 100 km, auto czyli mój 126 stracił na mocy ,klepie się ten sie ten gaz w podłogę a on przybiera na prędkości jak z bagażnikiem na dachu wraz z szafą 3drzwiową że o lustrze nie wspomne, zrobie pomiar na hamowni i sprawdze jak jest naprawde o wynikach poinformuje braci |
_________________ fiat 126 fl 91,audi 100,audi 100 sport quqttro,audi 5000,audi 80 B4,audi 80 B2,mercedes 123 76 chevrolet impala 1984 |
|
|
|
|
bsw
126p FL '92
Dołączył: 20 Lut 2022 Posty: 83 Skąd: małopolska
|
Wysłany: 2024-01-22, 11:25
|
|
|
szaleniec1 napisał/a: | zużycie paliwa wychodzi wiecej około 1 litra na 100 km |
Czyli śmiało tankować "Pb98" - cenowo wyjdzie na to samo a przynajmniej malec na starość paliwa premium zakosztuje :-) |
_________________ Mój maluszek:
http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=26798 |
|
|
|
|
Daniel22
Moderator
Dołączył: 19 Sty 2011 Posty: 227 Skąd: Pokój Administracji
|
Wysłany: 2024-01-26, 21:11
|
|
|
szaleniec1 napisał/a: | a tera wam powiem wam tak ,zrobiłem na tym paliwie przy okazji wyjazdu w góry okolo 1200 km i to paliwo nie nadaje sie do użytku w prawdzie może to być subiektywne i tylko moje, ale.....zużycie paliwa wychodzi wiecej około 1 litra na 100 km, auto czyli mój 126 stracił na mocy ,klepie się ten sie ten gaz w podłogę a on przybiera na prędkości jak z bagażnikiem na dachu wraz z szafą 3drzwiową że o lustrze nie wspomne, zrobie pomiar na hamowni i sprawdze jak jest naprawde o wynikach poinformuje braci |
W sumie, jest to możliwe. AFR alkoholu to ok. 11, afr benzyny 14,7. Przy zwiększeniu ilości alkoholu zmieni się stosunek mieszanki, a gaźnik pracuje dalej na sztywnych nastawach, wyliczonych pod E94.
Kiedy zatankowałem gaźnikowe wąskie caro w Szwecji E85 (etanol 85 oktanów), to auto ledwo odpalało i jechało, jakby ujęło mu 3/4 mocy, no i po wciśnięciu gazu w podłogę, gasł. Toczyć się toczył, ale paliwo całkowicie alkoholowe nie chciało się w żaden sposób poprawnie spalać w silniku
Chociaż żadne odkrycie to nie jest, podawali w oficjalnych danych, że auta na mieszance E95 z do 10% zawartości etanolu mogą palić więcej i stracić na mocy.
Kolejna sprawa to fakt, ile czasu takie paliwo "leży" na stacji. Poziom trwałości paliw E10 to tylko 3 miesiące. Przy "starym" E5 to było pół roku, nie wspominając o E94, która i po latach w kanistrze potrafiła nie stracić właściwości aż tak bardzo.
Jedyne wyjście z tej sytuacji, to wrócić do koncepcji montażu LPG w maluchu, najzdrowsze paliwo dla silnika, i dla portfela |
_________________ |
|
|
|
|
|
michals
Wiek: 45 Dołączył: 17 Lut 2015 Posty: 625 Skąd: Limanowa
|
Wysłany: 2024-01-27, 14:29
|
|
|
Mój Kaszel jakoś polubił się z E10. Wygląda że przybyło mu momentu obrotowego i na E10 lepiej toleruje gaz do spodu.
Jedynie na duży mróz (-24C) zatankowałem Pb98 bo w tak niskich temperaturach etanol gorzej odparowuje. |
|
|
|
|
bsw
126p FL '92
Dołączył: 20 Lut 2022 Posty: 83 Skąd: małopolska
|
Wysłany: 2024-01-27, 18:16
|
|
|
Skąd wiesz że tankowałeś E10? To że dystrybutor jest tak oznakowany to nie znaczy że jest 10% etanolu tylko max 10%. W praktyce mogło być jeszcze po staremu E5 czyli max 5%. Tylko liczba oktanowa musi się zgadzać... |
_________________ Mój maluszek:
http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=26798 |
|
|
|
|
|
michals
Wiek: 45 Dołączył: 17 Lut 2015 Posty: 625 Skąd: Limanowa
|
Wysłany: 2024-02-02, 13:52
|
|
|
Zatankowałem jeszcze raz pod korek. Wydaje mi się że po miesiącu już powinna być E10. Obserwacje to nieco niższa temperatura silnika i nieco wyższe spalanie. Wszystko to jednak mogą byc obserwacje subiektywne. Zobaczymy tak za pół roku... |
|
|
|
|
Daniel22
Moderator
Dołączył: 19 Sty 2011 Posty: 227 Skąd: Pokój Administracji
|
Wysłany: 2024-02-06, 19:14
|
|
|
Jak wyżej napisałem: AFR etanolu=11, a benzyny - 14,7. Jest więc możliwe, że mógł lepiej reagować... jak masz rozregulowany gaźnik/zapłon względem ideału |
_________________ |
|
|
|
|
|