Sens podgrzewania kolektora ssącego. |
Autor |
Wiadomość |
Krzysztof0430
Wiek: 28 Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1487 Skąd: Mizerów [SPS]
|
Wysłany: 2015-07-28, 19:26 Sens podgrzewania kolektora ssącego.
|
|
|
Przy okazji kompletowania części do nowego silnika się zastanawiam jaki jest sens podgrzewania kolektora ssącego gorącym płynem z układu chłodzenia. Oprócz tego, że na wolnych obrotach paliwo pewnie zdąży odparować przed dotarciem do zaworów i spaliny będą trochę czystsze. Tylko czy na wyższych obrotach mieszanka podawana przez gaźnik zdąży całkowicie odparować?
Według tego co mnie się wydaje to podgrzewany kolektor ssący podnosi temp. mieszanki i równocześnie powietrza w dolocie co moim zdaniem jest to efekt niepożądany. Ciepłe powietrze to mniejsza gęstość powietrza w mieszance. Zatykając dopływ gorącej cieczy do kolektora ssącego i izolując go od wysokiej temperatury z zewnątrz i od głowicy wydaje mi się, że pomoże to w pewnym stopniu na podniesienie mocy i momentu silnika. |
_________________
|
|
|
|
|
fazi123
Dołączył: 06 Sty 2015 Posty: 9 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2015-07-29, 10:11
|
|
|
Witam
Nie zapominaj także o chłodzeniu poprzez kolektor kanałów w głowicy , zaworów i zarazem przepływu czynnika chłodzącego w obiegu silnika.
Tak że sama nawet budowa głowicy 126 chłodzonego powietrzenm wymuszała na konstruktorach wykonanie żeberek , a bisowska tego nie posiada. |
|
|
|
|
Krzysztof0430
Wiek: 28 Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1487 Skąd: Mizerów [SPS]
|
Wysłany: 2015-07-29, 17:22
|
|
|
fazi123 napisał/a: | Tak że sama nawet budowa głowicy 126 chłodzonego powietrzenm wymuszała na konstruktorach wykonanie żeberek | tylko, że każda głowica w silniku chłodzonym powietrzem będzie posiadać użebrowanie. Chyba takie rozwiązanie wykonali przez to, że silnik z BISa się wywodzi z 650.
O funkcji chłodzenia kanałów w głowicy to nie pomyślałem bo w innych silnikach samochodowych się nie spotkałem żeby kolektor ssący był podgrzewany.
W takim razie jak nie można zablokować przepływu cieczy przez kolektor ssący to myślałem nad zastosowaniem powłoki jako barierę termiczną wewnątrz kolektora ssącego w celu ograniczenia podgrzewania przez płyn chłodzący mieszanki. |
_________________
|
|
|
|
|
ATi
Moderator Bis 714
Wiek: 29 Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 1672 Skąd: Żory
|
Wysłany: 2015-07-29, 21:32
|
|
|
Krzysztof0430, moim zdaniem przepływająca mieszanka przez podgrzany kolektor przy wyższych obrotach nie wzrośnie nawet o 1Ă°C.
Ja w celu izolacji gaźnika od temperatury zastosuje uszczelki wycięte z teflonu pod podstawkę i pomiędzy nią, a gaźnikiem.
O wiele ważniejszym problemem jest dolot, jeśli doprowadzisz zimne powietrze to będzie dobrze i wystarczy. |
|
|
|
|
fazi123
Dołączył: 06 Sty 2015 Posty: 9 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2015-07-30, 06:28
|
|
|
O funkcji chłodzenia kanałów w głowicy to nie pomyślałem bo w innych silnikach samochodowych się nie spotkałem żeby kolektor ssący był podgrzewany.
i tu sie mylisz prawie wszystkie z większym naciskiem na wszystkie benzynki , gażniki i wtryski 1 punkty miały na 100 % podgrzewany kolektor ssący.
a silniki z wielopunktem tą funkcję spełniają przez chłodzenie głowicy ( samej) |
|
|
|
|
Piotrek Oława
Piotrek Oława
Wiek: 44 Dołączył: 23 Sie 2013 Posty: 507 Skąd: Oława
|
Wysłany: 2015-07-30, 12:44
|
|
|
fazi123, zgadza się. Tu przykład lubianych silników FIRE chętnie wkładanych do maluszka. Wszystkie mają mały obieg w kolektorze. |
|
|
|
|
voytas
Dołączył: 22 Maj 2014 Posty: 102 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2015-07-31, 09:22
|
|
|
Podgrzewanie kolektora było stosowane w wielu silnikach głównie w celu ułatwienia odparowania paliwa przy niskich temperaturach (zimą).
W niektórych autach stosowane było także elektryczne podgrzewanie kolektora (silnik M102 montowany w Mercedesach). Z podgrzewania zrezygnowano w momencie zmiany układu zasilania z gaźnika na wtrysk wielopunktowy (w tym wypadku K-Jetronic). |
_________________ http://www.malusie.pl - koszulki i bodziaki dla dzieciaków
był: Polski Fiat 126 BIS 1991r.
był: Polski Fiat 126p 1984r. |
|
|
|
|
ramzes92
Dołączył: 17 Cze 2014 Posty: 259 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2015-07-31, 10:57
|
|
|
Krzysiek, olej tą powłokę, tam masz takie prędkości przepływu, że mieszanka się nie ma szans zagrzać na jakichkolwiek obrotach
Co innego gdybyś grzał paliwo (pompka-gaźnik) to bym izolował |
_________________
|
|
|
|
|
|