.::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

Silnik z osprzętem i układ przeniesienia napędu - Planowanie głowicy - kiedy jest niezbędne?

hiob - 2013-09-23, 14:07
Temat postu: Planowanie głowicy - kiedy jest niezbędne?
Jak sprawdzić w amatorskich warunkach, w garażu, czy zdjęta głowica wymaga planowania? Chodzi o naprawę - wymianę wydmuchanej uszczelki, nie o zwiększanie osiągów.
hacki - 2013-09-23, 14:27

Głowice trzeba zawsze planować przy demontażu głowicy czy wymianie uszczelki
hiob - 2013-09-23, 14:35

No jasne, ale wielu rzeczy, które trzeba robić, nie robimy. :oops:

Ja głowicy w garażu papierem ściernym nie splanuję, więc jakby się dało, wolałbym tej konieczności uniknąć.

Anzel - 2013-09-23, 15:03

Wystarczy położyć głowicę na szklanej tafli (zwykła szyba :) ).Wtedy jesteś w stanie wstępnie ocenić,czy głowica jest odkształcona i wymaga równania płaszczyzny.

Zwykle praktykuje się profilaktyczne szlifowanie na poziomie 0,1mm aby usunąć mikrowżery i pozostałości starej uszczelki.Zebranie takiej ilości materiału w seryjnej głowicy absolutnie nie stanowi problemu,aczkolwiek przy takiej obróbce pokusiłbym się o nieco większy plan,nawet rzędu 2mm ;)

głodny - 2013-09-23, 15:46

W USA warsztatów tym zajmujących powinno być na pęczki. Nie ma tam nic pod ręką ?
bombel126 - 2013-09-23, 18:31

w maluchu glowica jest na tyle mala ze przewaznie nie wymaga planowania, no chyba ze silnik byl konkretnie przegrzany ;)
Amil112 - 2013-09-23, 21:06

Głowice można też planować, aby zwiększyć moc motoru. Sam miałem przyjemność ciachać pewnie ze 2mm takiemu młodemu "tjunerowi", bo chciał sobie maluszka poprawić i zwiększyć mu kompresję. Natomiast tak jak ktoś wcześniej wspomniał, jak ściągasz głowice i np. zmieniasz uszczelkę to planowanie jest niezbędne, bo chodzi bardziej o jej wyrównanie - a to są wysokości rzędu dziesiętnych części milimetra. Tak mocniej to trzeba "kosić" od 1,5 mm w góre. ;)
fakir - 2017-03-29, 07:37

Witam, a ja tak z innej beczki. Głowicę dałem do planowania, ile warto ją ciachnac? I jak sprawdzić czy już nie była planowana?
Chciałbym trochę poprawić osiągi malucha, ale bez większych zmian jak np wałek rozrządu.
2mm?

M.O.S_Racing - 2017-03-29, 08:25

Seryjna wysokość głowicy to 88.0, zmierz swoją i będziesz miał odpowiedź
Grzes - 2017-03-29, 19:08

Ale też nie oczekuj cudów po samym planowaniu.
głodny - 2017-03-29, 21:02

Jest nawet wzór jakich "cudów" można oczekiwać po konkretnym planowaniu :>
fakir - 2017-03-30, 12:55

OK, dzięki za odpowiedzi, czapa poszła do skubnięcia 2,5mm, uszczelkę dam 0,5mm miedzianą.
I miedziane podkładki pod cylindry, mają chyba 0.1-0.2mm, widziałem że ich nie było, czy fabrycznie wkładali jakieś uszczelki między blok a cylindry?

CZESIO1958 - 2017-03-30, 13:19

Tak wkładali.
fakir - 2017-04-09, 17:56

Witajcie, złożyłem silnik po planowaniu głowicy o 2,5mm, dałem także miedzianą uszczelkę 0,5mm i wymieniłem komplet pierścieni tłokowych.

Przejechałem kilka kilometrów, i zmierzyłem ciśnienie sprężania, wynosi ono 14bar na letnim silniku. Silnik ładnie wkręca się na obroty, wydaje mi się że jest "żywszy" zwłaszcza z niskich obrotów, ale może być to zasługą dołożonej aluminiowej podstawki pod gaźnik.
Czy po takich modyfikacjach i przy 14bar'ach ciśnienia na tłokach trzeba przestawiać zapłon? Lub wprowadzać jakieś inne modyfikacje, aby nie przegrzać silnika lub aby nie wystąpiło spalanie stukowe?
Świeczki wypalają się na kolor kawy z mlekiem, czyli jest ok

Silnik mam w wersji EL na zielonym nanoplexie.

zolo - 2017-04-09, 21:42

Rozgrzej porządnie silnik i nasłuchuj na podjazdach pod wzniesienia czy nie masz stukowego jak nie to nic nie ruszaj.
fakir - 2017-04-10, 05:51

Czymś charakterystycznym będzie się objawiać spalanie stukowe?bo rozumiem że to zazwyczaj nieregularne stuki przy obciążeniu silnika.
Pozdr.

zolo - 2017-04-10, 10:24

To takie grzechotanie / stukanie zaworów, takie metaliczne jakby coś wpadło do cylindra. Występuje najczęściej (łatwo to usłyszeć) na rozgrzanym silniku w trakcie podjazdów pod wzniesienia na 3/4 biegu (gdy się dodaje gazu)
Dłuższa jazda skutkuje zniszczeniem silnika.

fakir - 2017-04-10, 13:31

A co robić jeśli będzie spalanie stukowe?
zolo - 2017-04-10, 13:38

Zmniejszyć kąt wyprzedzenia zapłonu lub dać więcej paliwa albo jedno i drugie.
MArcin91 - 2017-04-10, 20:00

albo przejść z paliwa pb95 na pb98 :>
fakir - 2017-04-11, 06:18

Jak na razie na pb95 nie słychać podejrzanych stukow, sprawdziłem na różnych obrotach przy maksymalnie otwartej przepustnicy obciążając dodatkowo ręcznym hamulcem.
Zobaczymy jak będzie przy wyższych temperaturach otoczenia

fakir - 2017-05-04, 18:20

zolo napisał/a:
Zmniejszyć kąt wyprzedzenia zapłonu lub dać więcej paliwa albo jedno i drugie.

a co masz na myśli pisząc dać więcej paliwa? podejrzewam że masz na myśli aby zmienić dyszę, Tylko którą i na jaką? Dyszę główną?jakieś sugestie?

zolo - 2017-05-04, 18:36

Zmienia sie dysze paliwa i powietrza. A na jaką? To trzeba sobie samemu potestować.
michals - 2019-08-12, 15:15

Żeby nie zakładać nowego tematu...

Akurat zakład szlif/planowanie zamknięty jest do końca wakacji, a muszę zrobić silnik do końca tego tygodnia. Przebieg 74tyś. km. Uszczelkę wydmuchało po jednej stronie. Głowica równa. "pisze" po papierze ściernym całą płaszczyzną. Myślę założyć na miedzianej uszczelce 0,35.

Inna opcja to planowanie (raczej wygładzenie) na taśmówce.

zolo - 2019-08-12, 16:00

Jak chcesz zakładać miedz to głowica musi być idealnie równa. Sprawdź tez czy cylindry względem siebie tez są równo bo z wiekiem mogą siadać nierówno i bedzie trzeba wyrównać blok pod cylindrami.
michals - 2019-08-15, 14:21

Dzięki za pomoc.
Znalazłem inny zakład, silnik już poskladany. Zakład ten prowadzą mega zapaleńcy. Np.wykonali głowicę z większymi mimosrodowymi zaworami i rozwiertem na 2 doloty.

zolo - 2019-08-15, 14:38

michals napisał/a:
Dzięki za pomoc.
Zakład ten prowadzą mega zapaleńcy. Np.wykonali głowicę z większymi mimosrodowymi zaworami i rozwiertem na 2 doloty.


Podaj namiary może skorzystam z ich usług


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group